Den britiske lisensgiganten BBC har en reportasje i dagens nettutgave der man kan se Emilian fra Romania iført Bring sine arbeidsklær.
Han kjører for IKEA gjennom transportselskapet Bring.
Ifølge Emilian og andre sjåfører fra østeuropeiske land så har de arbeidskontrakter med firmaer i sine hjemland, men blir sendt til blant annet Norge for å jobbe.
Emilian bruker oppimot fire måneder av året med å sove, spise og vaske seg i førerhuset.
Han kjører varer for IKEA rundt i Vest-Europa og har nylig vært i Danmark. Han sier han får utbetalt ca. 477 euro, som tilsvarer ca. 4.500 norske kroner.
En dansk sjåfør kan regne med rundt 20-21.000 kroner i måneden.
Ifølge EU-reglene så skal en sjåfør som midlertidig jobber hjemmefra være «garantert» det nye landets minstelønn og arbeidsforhold. Men firmaene utnytter hull i lovverket.
Emilian er ansatt av et slovakisk firma som er underleverandør av den norske transportgiganten Bring, men blir betalt som om han jobbet i Slovakia – selv om han ikke jobber der.
Han viser BBC hvor hvor han sover, i en soveposen bak i førerhytta. Ifølge EU-loven må sjåfører ha minst 45 timer ukentlig hviletid vekk fra arbeidsplassen sin. Emilian får rundt 450 kroner per dag i utlegg for hotell og mat.
Gjennom arbeidsuken så lager han mat og spiser langs veien. Han sier at forholdene får ham til å føle seg «som en fange – som en fugl i et bur».
– Det er ikke bra for sjåførene, det er ikke trygt for andre mennesker på veiene… det er mulig å forårsake en ulykke.
– Kom og lev med meg i en uke. Spis hva jeg spiser. Se hva som skjer i livene våre, forteller han til BBC.
Etter et par måneder på veien går han på en minibuss og returnerer til Slovakia.
Hans slovakiske arbeidsgiver, Bring, sier at Emilian er ansvarlig for å ta sine pauser og at han kan returnere hjem når han vil.
Ikke noe toalett eller rennende vann
Emilian er imidlertid ikke alene. BBC har fått innsyn i flere av kontraktene til sjåførene som jobber for firmaer i Øst-Europa, selv om de jobber i månedsvis i Vest-Europa.
Denne måten å utnytte systemet og sjåførene på er utbredt. Det er ikke bare IKEA, samt transportfirmaer som Bring som holder på slik. Mange andre store kjeder og kjente firmaer gjør det sammen.
I Dortmund i Tyskland, utenfor det største IKEA-distribusjonssenteret i Europa så står sjåførene og tørker arbeidsklærne sine. En lager potetmos på en bensintank.
Det finnes ingen toalett og ikke noe rennende vann.
Sjåfører fra Moldova sier de mottar en gjennomsnittlig lønn på 150 euro, eller 1.400 norske kroner fra sine arbeidsgivere.
‘Inhumant’
Rettslige skritt er nå imidlertid tatt mot noen av IKEAs underleverandører.
I Nederland skal et firma som leverer blomster for IKEA ha blitt dømt for å ha brutt loven. Retten fant at sjåførenes utbetalinger ikke var innenfor den nederlandske lovverket om lønn. Dommeren beskrev sjåførene hverdag som «inhumane forhold» og imot EUs lover.
En fagforening i Nederland fortalte i sammenheng med dommen at IKEA må ha visst om forholdene til sjåførene.
– De ukrainske, moldovske og polske mennene henter møblene fra IKEA, de er i kontakt med møblene. IKEA er den økonomiske arbeidsgiveren for alle arbeiderne her. De har så stor makt. IKEA har muligheten til endre disse forholdene på et øyeblikk.
Ifølge samtaler holdt med IKEA i 2016 så skal møbelgiganten ha «vært bekymret av uttalelsene til sjåførene».
IKEA fortalte videre at de har «strenge krav» på sine underleverandører når det gjelder lønninger, arbeidsvilkår og følger jevnlig opp at alle lover og regler følges.
BBC forteller videre at det etterhvert har blitt et betydelig antall utenlandske sjåfører og firmaer som jobber i Storbritannia. Disse jobber for hundrevis av ulike firmaer, inkludert IKEA.
På en rasteplass for lastebiler i Lincolnshire forteller en anonym polsk lastebilsjåfør at «de oppholder seg mye på rasteplasser der det ikke finnes toaletter, dusjer eller fasiliteter».
– Betalingen er kun litt bedre enn i hjemlandet, men livet er ikke bra. Jeg gjør det for familien, forteller sjåføren.
Transportfirmaene er nervøse for at de vil bli underbydd av firmaer som er villige til å bryte loven.
– Vi ser svært mange utenlandske lastebilfirmaer som ikke tar hensyn til kjøre- og hviletiden eller tilstanden til kjøretøyene.
– Det er en stor fare for trafikken og skattemyndighetene mister formuer i skatt.
– De må få tatt et grep om dette fordi de store kjente varehusene og andre firmaer bruker disse utenlandske lastebilfirmaene fordi de ikke koster mye.