NRK Vestland skriver i dag om store utfordringer ved Fridalen skole I Bergen. Skolen har ca. 500 elever fra 1. til 7. klasse og omtaler seg selv som en flerkulturell skole.
Men et varsel som kom ut før jul i fjor har blitt holdt hemmelig for offentligheten. I det står det at 17 av 42 lærere på Fridalen skole varsler om omfattende problemer med ledelsen og miljøet for elever og lærere.
Ni lærere skal allerede ha sluttet og man frykter en ytterligere lærerflukt.
Ifølge lærerne skal miljøet på skolen ha vært belastende. Ingen av lærerne ønsker å stå frem med navn og bilde.
Spesielt nevnes det at vold i klasserommet er et stort problem og at lærerne ofte blir overlatt til seg selv for å løse det.
Skolen skal også ha fått hard kritikk i en tilsynsrapport.
Fra NRK:
– Noen grupper har store utfordringer, men jeg opplever at det ikke blir tatt tak i internt. Det må eksistere et bedre system for følge opp konflikter. Skolehverdagen for enkelte elever er preget av vold, trusler og krenkelser, sier en av lærerne.
Da skolen søkte en ny rektor i 2016 skrev man følgende i stillingsannonsen:
Skolen er flerkulturell, og har visjonen « Mangfold og mestring», der det legges vekt på å være en trygg arena for læring av faglige, sosiale og kulturelle ferdigheter.
På en annen stillingsannonse for lærere skrev man følgende fra kommunen:
Faglig og personlig utvikling i et trivelig og inkluderende miljø.
Flerkulturelt arbeidsmiljø.Bergen kommune jobber for likestilling og inkludering og vi ønsker arbeidsplasser med like stort mangfold som det er blant innbyggerne i kommunen. Vi ønsker ansatte med innvandrerbakgrunn på alle nivåer i organisasjonen og vi arbeider aktivt for å rekruttere flere medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.
Når man går på skolens Instagram-konto ser man raskt at skolen aktivt promoterer flerkulturelle prosjekter som «Morsmålsdagen», man publiserer bilder av elever med ulik hudfarge som knytter neven sammen, at man feirer FN-dagen og publiserer bilder av skolebarn som er ikledd hijab under undervisning.
NRK har i sin omtale av saken helt utelatt skolens etniske og kulturelle sammensetning.