Fra NRK:
– Rapporten fra SSB bygger på statistikk over nordmenns utdanningsløp, det er ikke så mange nye tall, men de bekrefter mange av antagelsene man har hatt, forteller forfatter av rapporten Alice Steinkellner.
Det er spesielt ungdom med bakgrunn fra Kina, Sri Lanka, India, Vietnam og Bosnia-Hercegovina der flest tar høyere utdanning og fullfører videregående. (Sitat slutt).
Les også: Syrere har lavere utdanningsnivå enn forventet
Les også: Lav IQ forklarer hvorfor innvandrere ikke integreres
Det er spesielt innvandrere fra andre europeiske land som topper statistikken.
Skoleelever med bosnisk bakgrunn er den gruppen som skiller seg ut mest positivt.
Les også: Skoleresultatene for utenlandsfødte elever faller dramatisk
Les også: Skole i Moss søker lærere for 21 språk – somali, urdu, pashdo, dari, uigur, gambisk og flere
Una Pasovic kommer fra en familie som flyktet fra USA og EUs herjinger på Balkan på 90-tallet. Hun mener at hennes europeiske bakgrunn gjør at man tar vare på de sjansene man får i livet:
Fra NRK:
– Det kan være den litt bosniske «feelingen», vi har vært flyktninger vi har kommet til Norge. Nå må vi ikke kaste bort de mulighetene vi har fått. Foreldrene våre er nok litt ekstra opptatt av at vi ikke må ta utdanning for gitt, forteller Pasovic. (Sitat slutt).
Les også: Lavt utdannede fra ikke-vestlige land stemmer på Arbeiderpartiet
Les også: Skoleelever i Norge selger narkotika og er med i gjenger
Men det er ikke bare europeiske elever som gjør det bra. Også ikke-vestlige elever med ikke-muslimsk bakgrunn kommer høyt på listen.
Lavanya Thircuchelvam-Kyle er hindu og fra Sri-Lanka:
– Man vokser opp med foreldre som er veldig beviste på hvilke muligheter barna har i Norge i forhold til hva de selv hadde. Så blir man veldig selvbevisst over det fordi man hører mye snakk om utdanning fra man er liten, forteller Thiruchelvam-Kyle (Sitat slutt).
Les også: Krise i Oslo-skolen: 1.700 førsteklassinger forstår ikke norsk
Les også: Slagsmål og trusler ved skole i Vadsø – hvem står bak?
En lignende debatt gikk i 2014, da nasjonale prøver viste at barn av innvandrere gjør det vesentlig dårligere enn norske på skolen.
Fra Stavrum.blogg.no:
– Entydige resultater fra nasjonaleprøver viser at i både engelsk, lesing og regning, er det en større andel innvandrere på de laveste nivåene enn elever uten innvandrer-bakgrunn, er konklusjonen til Statistisk sentralbyrå i rapporten «Innvandrere i grunnskolen». (Sitat slutt).
Stavrum påpeker at dette gjelder for enkelte innvandrergrupper, mens aviser som Aftenposten putter alle innvandrerbarn feilaktig under denne paraplyen.
Samtidig meldes det fra Oslo-skolene at man nå har såkalte «hvite skoler» og «brune skoler», der de hvite skolene er de som har en størst andel norske eller vestlige elever, mens de skolene som havner nederst har en størst andel ikke-vestlige elever.
De ikke-vestlige skolene preges i tillegg av dårlige testresultater, også av slåsskamper, gjengvold, narkotikasalg, prostitusjon, utenstengelser og bråkete klasserom med store gjennomtrekk av lærere og administrasjon.