Klokken var over to på natten da småbarnsmoren Kathrine og hennes 12 og 13 år gamle barn kom ut av hallen på Gardermoen, slitne etter en 12 timer lang flytur.
Siden det var arbeidsdag neste dag hadde Kathrine ikke bedt venner eller familie om hjelp med å komme seg hjem fra flyplassen.
Ingen buss kjørte etter midnatt så familien måtte ta taxi hjem til Algarheim, ca 15 kilometer fra flyplassen.
Vel fremme på taxiholdeplassen sto det hele syv drosjer og ventet på passasjerer. Men da Kathrine fortalte hvor hun skulle, ble hun avvist av den første drosjen i køen.
Hun ble fortalt at «Jeg kjører ikke til Algharheim, dere kan ta buss» av den utenlandske sjåføren. Hun forklarte da sjåføren at det ikke går noen buss så sent på natten.
Fra RB.no:
Da oppsto det høylytt diskusjon mellom de sju sjåførene som var til stede.
– Det foregikk på et språk jeg ikke forsto, men motviljen mot å kjøre oss var til å ta og føle på. Den hyggelige mannen, som jeg oppfattet som en slags leder, kommanderte nærmest sjåføren i den første bilen til å kjøre, men han gjentok bare at hvis vi vil hjem, fikk vi ta buss. At det ikke gikk noen buss var liksom ikke hans problem.
Igjen brøt det ut høylytt diskusjon sjåførene imellom. Kathrine Holm oppfattet situasjonen som svært ubehagelig.
– Man blir så hjelpeløs. Vi ville bare hjem. Jeg sto der med to barn på 12 og 13 år, som skulle på skolen dagen etter, og en haug med kofferter foran sju drosjer og ingen vil kjøre oss. (Sitat slutt).
Kathrine måtte da ringe til Øvre Romerike Taxi, som sendte en bil utenfra flyplassen og fikk familien trygt hjem etter ferien sin.
Ifølge daglig leder for Taxi Depot AS på Oslo Lufthavn, så kan ikke sjåfører nekte å ta med passasjerer, uansett reisetid eller destinasjon.
Det var Taxi 3 som nektet å kjøre familien
Fra RB.no:
– Vi er opptatt av en god opplevelse for våre besøkende og mener slike holdninger taxisjåførene viste er helt uakseptable. Dette er noe vi vil ta opp med vår samarbeidspartner Taxi Depot AS, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor.
Ifølge Kathrine Holm sto det Taxi 3 på de to første bilene i køen. Daglig leder Kristian Bjørnrud i Taxi 3 beklager også.
– Det er trist å høre dette og at de står og diskuterer foran kunden. I forhold til våre regler har de plikt til å ta den turen. Vi skal prøve å finne ut hvem som sto der på det tidspunktet og kalle inn dem. Så blir det en reaksjon fra oss. (Sitat slutt).