Den svenske nettsiden «Nya Dagbladet» melder om at en svensk jente som heter Alma ble dopet ned og voldtatt på en fest i Ørebro. Alma skal ha anmeldt forholdet til politiet, men saken skal ha blitt henlagt.
Jenta skal da ha bestemt seg for å ta hevn. Hun satte i gang med å samle inn informasjon om de påståtte voldtektsforbryterne. Hun opprettet høsten en falsk konto på Instagram. Hun utgav seg for å være en ung arabisk kvinne og kalte seg «Sara». Der lokket hun de voldtekstanklagede inn i en felle der hun skulle møte dem. Mennene forventet et romantisk eventyr, men det var noe annet som ventet dem. Da hun møtte voldtektsmennene hadde hun med to kniver. Hun knivstakk den ene i ansiktet og halsen, og den andre mannen stakk av.
Enden på visa ble at Alma ble dømt til 1,5 års «ungdomsvård» etter at moren hennes vitnet mot henne…. Hun ble også dømt til å betale erstatning til den ene av de voldtektsanklagede.
Blodhevn
Det den svenske jenta har begått må kunne karakteriseres som blodhevn. I Store Norske leksikon heter det «Blodhevn er hevn som en drept eller ærekrenket persons slektninger utøver ved å drepe drapsmannen selv eller noen av hans pårørende.» Videre kan man lese: « I norrøn tid hos nordiske folk ble blodhevn ansett som en hellig plikt, noe som også kom til uttrykk i den eldste lovgivningen. I Norge forsvant dette punktet fra lovgivningen først mot slutten av Håkon Håkonssons styre.»
Det er vel ingen tvil om at avskaffelsen av blodhevn var et stort sivilisatorisk fremskritt. En stat har ikke noe absolutt monopol på rettshåndhevelse, men det å idømme straff bør helt og holdent være statens domene.
Men i oppslaget i Store Norske heter det også: «Ofte er blodhevn vanligere i samfunn organisert rundt slekts- og ættelinjer og hvor staten enten er fraværende, svak eller har lav eller ingen legitimitet.»
Hvis en stat skal bli oppfattet som legitim må den beskytte innbyggerne mot forbrytelser. Men den svenske staten fører med viten og vilje en politikk som legger forholdene til rette for enormt mange voldtekter mot svenske kvinner og barn, mens for eksempel den polske staten beskytter innbyggerne. Resultatet er blant annet at det i 2018 var hele 38 ganger så mange voldtekter i Sverige som i Polen når man justerer for folketallet.
Man kan således stille spørsmål om Den svenske staten fremdeles har den legitimiteten som en stat må ha for å kunne påberope seg et monopol på avstraffelse, eller om Sverige i dag ledes av en elite som legger forholdene til rette for så mange og så alvorlige forbrytelser mot egen befolkning at den ikke lenger har den nødvendige legitimitet?
Hva mener leserne om dette? Var det under ekstreme tilstandene som råder i Sverige riktig eller galt av den 15-årige jenta å hevne seg på de påståtte gjerningsmennene?