Vi har skrevet et lite utdrag av hovedpoengene i talen på norsk:
- Hvorfor kan jeg kritisere Jesus, Alexander den Store eller Elvis Presley, men ikke Muhammed, spør Samad tilhørerne.
- Hvorfor kan vi ikke kritisere islam på linje med andre religioner og trosretninger?
- Hamed Abdel Samad lever selvfølgelig under politibeskyttelse.
- Samad forteller tilhørerne om hvordan venstresiden ikke forstår ekte fascisme. De kjemper mot noe som døde for 70 år siden. Men idag er det ekte fascisme blant oss. Den heter islam.
- Venstresiden har alltid lett etter ett offer som de kan kjempe for. Før var det arbeiderklassen og de fattige. Idag finnes ikke det like klart lenger. Så nå har de adoptert muslimer. Alliansen forsterkes av deres felles hat av kapitalisme, Israel og USA.
- Venstresiden snakker mer om frihet i Midtøsten og for muslimer, mer enn de snakker om friheten i Europa.
- Hamed Abdel Samad nevner blant annet Norge, som et av vestlige land som har allianser med land som er fiender av menneskeheten, som Saudi-Arabia. Og man derfor ønsker å stoppe kritikk av disse landene av økonomiske og politiske grunner.
- Han kritiserer også vestlige ledere og politikere som stadig forsvarer islam og muslimske land. Selv om de aldri har vært i eller levd i disse samfunnene.
- Samad påpeker hvordan mange prosjekter og kampanjer som produseres i Vesten, og som setter søkelys på islamofobi, eller hvor flott det var under islamsk styre i Spania, alltid er finansielt støttet av nettopp islamske land som Qatar og Saudi-Arabia. Han nevner blant annet hvordan saudiske milliardærer pøser penger inn universiteter i Europa og USA, og dermed kan påvirke hvordan islam fremstilles i et mer positivt lys enn det fortjener.
- Dette inkluderer også politiske partier og hvordan muslimske lobbygrupper og organisasjoner sender ut sine egne for å infiltrere politiske grupper og partier, og deretter blir deres islamske talspersoner.
- Man forener seg så over landegrensene og skaper en vegg mot islamkritikere og frafalne som ønsker å fortelle om sin erfaring som muslim.
- Man angriper og ødelegger livene til disse, slik at de må leve under 24-timer med politibeskyttelse. Uten å kunne leve fritt, gå ut og være humoristisk om sin kultur og identitet, som de fleste mennesker i Europa tar for gitt.
- Hamed Abdel Samad forteller hvordan man stopper kritikk av islam, ved å nekte alle som ikke er muslimer, eller spesielt kaller alle som er europeere for rasister, uansett hva de har av kunnskap eller bevis. Man forteller også de som siterer koranen direkte at det er feil versjon av koranen eller at det som siteres er feil oversatt og tatt ut kontekst. Uansett vinner man diskusjonen.
- Problemet er med sånne som meg, sier Samad, som begynte å lese koranen da han var 3 år gammel, som kan arabisk og som har en far som er imam.
- Samad sier at man prøver å forklare hans frafall og kritikk mot islam med at det er noe galt med ham. Men han slår tilbake og spør istedenfor; Kan det være at det FORDI jeg har opplevd islam på kloss hold, at jeg har reist rundt i islamske land og opplevd hvordan islam har påvirket min egen familie. Men at man istedenfor alltid skal finne en grunn hos personen, at man vil diskreditere ham, grave i hans årsaker og finne ut hvem som betaler ham. Han nevner andre tidligere muslimer som har opplevd dette, som Ayaan Hirsi Ali.
- Han sier at man må konfrontere venstresiden. Ikke ignorere dem.
- Samad sier at man må finne en måte å debattere islam på. Ikke ved å kalle dem terrorister, onde og hjernevaskede.
- Man må ikke sammenligne islam med muslimer. Mange av muslimene i Europa vet ikke engang hva som egentlig står i koranen. Man må være ærlig og respektere alle.
- Samad sier han kritiserer islam fordi han respekterer menneskene. Han vil finne sannheten. Ikke alle er like glade for dette, men det er nødvendig, selv om han må leve under stadige trusler.
- Samad sier han er en av svært få som har turt å stå frem på tysk TV og si at Muhammed var en krigsforbryter. Dette førte til at han ble innkalt til avhør hos tyske myndigheter for å spre hat. Men hvordan kan man spre hat ved å fortelle sannheten om en historisk person som levde for 1.400 år siden, spør han.
- Hvorfor skal en journalist og forfatter måtte forsvare seg selv til statsadvokaten om sin mening om en historisk person spør Samad seg og peker mot hodet sitt i forundring. Hvor sinnsykt er ikke det?
- Men ved å gjøre dette så har han lagd grunnmuren for at andre kan gjøre det samme. Han kjemper for at muslimer kan be og tilbe Muhammed og islam. Men samtidig kjemper han for at andre kan kritisere Muhammed og hans følgere på lik linje.
- Du kan ikke ha en uten den andre, det er slik man i bunn og grunn skal forholde seg til hverandre i et samfunn.
- Å respektere et menneske betyr ikke at man stopper å kritisere hvordan de tenker.
- Jeg er ikke en rasist hvis jeg kritiserer Muhammed eller koranen.
- Vet du hvem som er rasistene? De som mener at muslimene må ha spesiell beskyttelse og ikke er voksne nok til å forsvare seg selv mot kritikk av sin religion.
- Det er som å se ned på dem. Som noe laverestående. Det er dette venstresiden gjør. Ved sine handlinger og ord så mener de at muslimer og islamsk kultur er mindreverdig og fortjener ekstra beskyttelse.
- Likheten mellom mennesker betyr ikke likhet mellom kulturer. Det er denne propagandaen som har fått fotfeste i land som Sverige. Du kan ikke respektere kulturer eller sidestille kulturer som ser ned på kvinner med kulturer som setter kvinner og menn side om side.
- Du kan ikke blande slike kulturer med hverandre og tro at alt blir bra.
- Man kan ikke sende alle som ikke er like som oss hjem igjen med skip. De fleste av dem har vært her i mange år, og mange er født her i Vesten og har statsborgerskap her. Men man må konfrontere og utfordre dem med menneskeheten. Med menneskelige verdier.
- Ingen spesielle rettigheter. Ingen diskriminasjon. Men respekt.
- Man kan ikke være rasist mot islam. Det er en religion.
- Man må rekke ut en hånd til venstresiden og muslimer og forklare for dem at det ikke er rasistisk å kritisere islam. At det ikke er rasistisk å snakke om de temaene og problemene som finnes.
- Om temaene er voldtekt, kriminalitet eller terrorisme.
- Det er mitt konsept og det er derfor jeg nå får problemer.
- Men det går fremover. For ti år siden ville det vært umulig å skrive en kritisk bok om Muhammed. I dag har jeg min svenske utgiver her i salen. Mine bøker er nå bestselgere i Tyskland. Den skulle bli oversatt til fransk, men bare tre uker før utgivelsen ble utgiveren redd og kansellerte utgivelsen.
- Utgiveren var redd for å oppleve at hans forlag skal oppleve det som skjedde med Charlie Hebdo og at det kunne skje hos dem. Samad sier han aksepterte dette svaret. Men så fortsatte utgiveren med sin unnskyldning, og den godtok ikke Samad.
- Utgiveren gikk videre og sa at dette ikke var tiden for å helle bensin på bålet og oppildne muslimer og andre grupper i samfunnet.
- Dette oppleves som utpressing av meg som forfatter. Fordi min bok visstnok skal skape mer vold og uro i samfunnet.
- Dette er de samme menneskene som unnskylder terroristene ved å si at de misbruker og misforstår koranen når de begår terror i dens navn.
- Men ingen har vel kappet hode av noen eller drept noen mens de siterte en av mine bøker, spør Samad salen.
- Men dette skjer hver eneste dag med koranen, som de samme utgiverne og venstresiden forsvarer.
- Det har vært en lang og tung reise for meg, men en ting har jeg lært. Og det er at jeg ikke lar noen utpresse meg med sine følelser eller meninger. Ikke med historier om høyreekstremisme.
- Det jeg står for er respekt for menneskeheten. Og for mennesket. Derfor kritiserer jeg det som må kritiseres.
- Samad forteller om hvordan man har kommet så langt i Sverige at den svenske kirken ikke oppfordrer sine medlemmer å gå i protesttog med kors i sympati med sine kristne brødre og søstre som forfølges i Midtøsten. Fordi dette kan fornærme følelsene til muslimer i Sverige.
- Hvordan skal det skade følelsene til muslimer i Sverige? Hvordan skal dette skade muslimenes følelser mer enn at deres trosfeller i Midtøsten dreper nettopp kristne?
- Dette burde provosere dem mer! Men så lenge vanlige muslimer føler seg mer angrepet av mine bøker enn hvordan muslimer begår overgrep i sine hjemland, så vil jeg fortsette å kjempe.
- Når muslimer blir mer fornærmet over å se en tegning av Muhammed med en bombe i turbanen, enn å se hans flagg i hendene på terrorgruppen IS, mens de dreper og voldtar ekte mennesker.
- Så jeg vil fortsette å skrive bøker hvor jeg kritiserer islam. Jeg vil fortsette å tale offentlig, så lenge dette foregår at journalister, forfattere og kunstnere benytter seg av sin rett til å skrive og kritisere.
- Men vi må fokusere på saken og ikke på mennesket og ikke blande disse to sammen.
Relatert:
- Muslimsk journalist mener islamofobi er årsaken til det muslimske terrorangrepet i Nice
- Lars Gule gir FrP skylda for muslimsk ekstremisme
- Aftenpostens Oslo-borger: «Homofili er forbudt, ferdig snakka»
- Fjæra som blei til fem høns – den muslimske fredsringen i Oslo
- Nederlandsk partileder: «Islam og frihet er ukompatible ting»
- Ayaan Hirsi Ali på dødsliste med politikere, forfattere og journalister
- Overgrepene i Køln og den øredøvende stillheten fra norske feminister
- Ung kvinne med shorts spyttet på og kalt hore av muslimske kvinner
- VIDEO: Norske muslimer støtter steining av utro kvinner
- EU ønsker å spre islam med ny kampanje
Videoer:
- Hvorfor kjemper dere ikke? Videoen alle feminister bør se
- Dagens video: En beskjed til venstresiden fra Bill Maher
- Saudiarabisk kvinner forteller sannheten om islam og Vesten
- Raheel Raza: Fortellingen om muslimske meninger og demografi
- Mona Walter om Sverige, trusler og islam
- Syriske kvinner fordømmer menn som reiser til Europa
- 16 år gammel tysk jente ber om hjelp – «Dere har ødelagt mitt land»
- Brigitte Gabriel diskuterer med en muslim