Ville konspirasjonsteorier har alltid hatt en viss oppslutning i Norge. Når internett gjorde det lettere å spre disse idéene, ble alt mye verre.
Blant de mest ihuga aktørene i konspirasjonsmiljøet finner vi nettstedene «Nyhetsspeilet» og «Minerva». Sistnevnte mottok i 2018 et millionbeløp i pressestøtte fra staten.
Begge disse nettsidene har publisert udokumenterte konspirasjonsteorier om fregattforliset med KNM Helge Ingstad. I november 2018 kolliderte fregatten med et tankskip og sank i fjæresteinene i Hjeltefjorden i Hordaland.
Konspirasjonsteoriene lot ikke vente på seg. Både «Nyhetsspeilet» og «Minerva» publiserte de mest søkte teorier om russisk hacking, russiske ubåter og hemmelige operasjoner.
Men bare Andresen prøver å ta seg betalt for lureriet. Med å legge det bak betalingsmur.
«Nyhetsspeilet» kunne publisere følgende i en artikkel de skrev om forliset:
Det vi har her må følges opp. En øvelse går ofte over i en virkelig hendelse når det foregår en «black operation», det vil si en hemmelig operasjon utført av det militære, etterretningsvesen eller et privat selskap i den militære sektor.
Som byline i artikkelen er det oppgitt en Bjørn Hansen.
«Nyhetsspeilet» skriver videre at forliset kan ha vært en intern NATO-operasjon. Altså at NATO egentlig gikk til angrep på Norge under øvelsen Trident Juncture.
Noe som er helt hårreisende idiotisk å i det hele tatt foreslå.
Likevel må det understrekes at «Nyhetsspeilet» ikke bevisst sprer løgner og konspirasjonsteorier i et forsøk på å bane seg vei til penger fra lettlurte mennesker. Noe nettstedet «Minerva» forsøker.
Salg av løgner
Nils August Andresen, som driver nettstedet «Minerva», tok konspirasjonsteoriene helt ut i etterkant av fregattforliset KNM Helge Ingstad. Nettstedet hans publiserte flere saker om mulige russiske ubåter og russiske hackere. Artiklene ble feilaktig merket som «nyheter», og deretter lagt bak betalingsmur. Alt sammen i et forsøk på å bane seg vei til penger.
Ifølge bransjenettstedet Medier24 fikk nettstedet «Minerva» tildelt 1,3 millioner kroner i pressestøtte fra det offentlige i 2018, slik at de kan spre løgner og konspirasjonsteorier.
De omtalte artiklene på nettstedet er skrevet av «ansvarlig redaktør» Nils August Andresen og kompisen Aksel Fridstrøm.
Både Andresen selv og Fridstrøm har ettertrykkelig bevist at de har beina godt plantet ute i det norske konspirasjonslandskapet. Påstandene de forsøker å selge til folk som «nyheter» er som hentet fra de mørkeste avkrokene på internett.
I artikkelen om «russisk hacking» skriver Andresen og Fridstrøm blant annet følgende:
Det finnes likevel visse holdepunkter for å forfølge en hypotese om russiske forstyrrelser på Helge Ingstads navigasjonssystem. Den mye omtalte lydloggen kan nemlig tolkes slik at KNM Helge Ingstad ikke har kontroll hverken på avstanden til Sola TS eller avstanden til land på styrbord side. Helge Ingstad får beskjed av Sola TS om å svinge styrbord, men svarer: «Da går vi for nærme båkene». Det er uklart ut fra skipets faktisk posisjon hva dette skal bety – for på kollisjonstidspunktet er nærmeste båke, på Ådnesflua,.
Selv etter at kollisjonen er et faktum, sier Helge Ingstad til Fedje VTS at de «har gått på et ukjent objekt». De oppgir også sin posisjon til «nord for Hjeltefjorden», mens kollisjonen vel kan sies å finne sted inne i selve fjorden.
Det kan finnes ulike forklaringer på disse forvirrende og forvirrede meldingene, men det synes klart at de er kompatible med den type «spoofing» som er beskrevet over.
Man kan tenke seg at slike navigasjonsforstyrrelser kunne blitt iverksatt som en del av – i tråd med hypotesen Minerva beskrev i går – eller at det kunne være uavhengige elektroniske operasjoner.
I artikkelen er det flere likheter mellom resonnementene som Andresen og Fridstrøm prøver seg på, og hvordan «9/11 Truth»-bevegelsene i USA lager propaganda. Mer eller mindre kredible kilder misbrukes til å blåse opp løse spekulasjoner. Hvis disse kildene uttaler at de ikke kan utelukke noen muligheter før etterforskningen av en gitt sak er ferdig, så tar konspirasjonsmiljøene dette som bekreftelser.
Mystiske ubåter
Ikke bare russiske hackere er spennende for konspirasjonsmiljøene rundt nettstedene «Nyhetsspeilet» og «Minerva». Også russiske ubåter er en klassiker som går igjen. Trolig er dette noe som henger igjen fra den kalde krigen.
Andresen og Fridstrøm skriver følgende i en artikkel om hvordan en russisk ubåt forårsaket fregattforliset KNM Helge Ingstad:
Den 29. oktober starter den russiske tankeren å gjøre runder utenfor norskekysten. Denne aktiviteten er svært uvanlig for et vanlig tankskip, men det har tidligere vært observert at russiske tankskip har gjort lignende runder i forbindelse med russisk ubåtaktivitet. Blant annet var det en tankskip med tilsvarende aktivitet i Østersjøen i 2014, da svensk marine lette etter en ubåt i Stockholms skjærgård. Den gangen ble det spekulert i hvorvidt var moderskip for russiske ubåter i svensk farvann.
Omtrent klokken 04 smeller KNM Helge Ingstad inn i TS Sola i en hastighet på 17 knop. Hvorfor kommer Helge Ingstad inn i en fjord med sivil skipstrafikk i denne hastigheten? Hvorfor har Helge Ingstad skrudd av sine AIS-signaler døgnet før, da Helge Ingstad lå tett på den russiske tankeren Kola? Hvorfor vet ikke Fedje VTS hvor båten er? Hvorfor har ikke Helge Ingstad kontroll på tankskipet som kommer i mot?
Lette den norske fregatten etter en russisk ubåt kun 50 kilometer fra Bergen? Spektakulære hendelser har ofte også en spektakulær forklaring.
KNM Helge Ingstad, er et fartøy bygget for jakte på ubåter, og har utenfor norskekysten. Det er ikke unaturlig at den gjorde nettopp dette da den forliste. Flere av de russiske ubåtene, både av større og mindre type, kan tenkes å bevege seg i omtrent denne hastigheten under vann.
Som vi kan se er dette bare spekulasjoner og konspirasjonsteorier fra Andresen og Fridstrøm. Attpåtil merket som «nyheter» på redaksjonell spalteplass, og deretter lagt bak betalingsmur.
Kraftige reaksjoner
Til tross for at påstandene fra Andresen og Fridstrøm er såpass hinsides all fornuft, er det nesten ingen som reagerer på spekulasjonene og konspirasjonsteoriene fra nettstedet «Minerva». Presseforbundet har vært stille om saken. Det samme har bransjeavisen Journalisten.
Den eneste reaksjonen som har kommet mot disse falske nyhetssakene, er fra den norske forfatteren og journalisten Kjetil Stormark. Stormark gikk knallhardt ut mot Andresen og Fridstrøm via bransjenettstedet Medier24.
I artikkelen på Medier24 står det følgende:
AdriMer-redaktøren Kjetil Stormark reagerer sterkt på en Minerva-artikkel om at KNM «Helge Ingstad» kan ha jaktet en russisk ubåt. Minerva-redaktør Nils August Andresen avfeier kritikken.
Det er artikkelen «Jaktet KNM Helge Ingstad en russisk ubåt da det smalt?» redaktør for nisjenettstedet om norsk forsvar og sikkerhet, AldriMer.no, Kjetil Stormark, reagerer kraftig på.
Etter at tidligere Journalisten-redaktør Helge Øgrim delte artikkelen på sin åpne Facebook-profil, reagerte Stormark spontant med en kommentar hvor han kaller artikkelen både uansvarlig og udokumentert.
Konspirasjonsteoriene skal altså ha blitt delt rundt på internett før saken ble avslørt.
Medier24 skriver videre:
«Det er ryktespredning, her forsøkt presentert som en nyhetssak. Og i dagens sikkerhetspolitiske klima faktisk også overraskende uansvarlig, til Minerva å være», skrev Stormark.
Videre sier Stormark:
– Saken baserer seg på løse og svake indisier, flere steder direkte misforståelser, med like mange hull som en sveitserost. Store deler av byggverket holder ikke mål, blant annet med tanke på hvordan militære antiubåtoperasjoner gjennomføres. Her burde Minerva ha snakket med noen som har mer kunnskap om temaet før de besluttet å publisere arbeidsteorien sin.
Kjetil Stormark gikk også hardt ut mot Andresen og Fridstrøms konspirasjonsteorier i en Facebook-post.
Kjetil Stormarks Facebook-kommentar:
«Denne saken var relativt spekulativ, uten å ha noen kildereferanser som sannsynliggjør at det kan ha vært en russisk ubåt i Hjeltefjorden i Øygarden. Jeg synes dette blir for useriøst til å være Minerva. Fartøyobservasjoner utenfpr kysten av Troms og Finnmark er en ting. Der har det vitterlig blitt jaktet på russiske ubåter som har vært nærgående ifht Trident Juncture 2018. Men det er et stykke ned til Øygarden. En annen ting: Dersom det virkelig pågikk en jakt på en russisk ubåt, er ikke en norsk fregatt førstevalget. De mangler NH-90-helikoptrene (ikke operative ennå), som er ganske avgjørende for å kunne drive effektiv ubåtjakt. Orion og andre maritime patruljefly (evt allierte) er den viktigste antiubåtkapasiteten. Og norske militære marinefartøy pleier å seile uten AIS. Det er normalsit. De skrur bare på AIS når de mener det er tvingende nødv ifht trafikksikkerhet. Bare disse innvendingene alene gjør det forhåpentligvis klart at dette er et tynt og spekulativt grunnlag å bringe en slik teori til torgs, dersom man ikke har et mer vesentlig kildegrunnlag i bunn av det man skriver. I teorien kan det jo faktisk også tenkes at Erna Solberg har planlagt en alvorlig kriminell handling. La oss ta utgangspunkt i perifere indisier av varierende kvalitet så får vi en masse klikk på en sånn sak også. Men det er ikke journalistikk. Det er ryktespredning, her forsøkt presentert som en nyhetssak. Og i dagens sikkerhetspolitiske klima faktisk også overraskende uansvarlig, til Minerva å være.»
Én ting er å publisere konspirasjonsteorier og spekulasjoner på internett. En helt annen ting er å forsøke å selge det, attpåtil forkledd som nyhetssaker.
Det vi ser her er bedrageri fra Andresen. Bedrageri i sin reneste og mest tvilsomme form.
Skulle hente reservedeler
I etterkant av at Nils August Andresen forsøkte å selge konspirasjonsteorier bak betalingsmur, har det kommet frem at fregatten KNM Helge Ingstad slett ikke var på ubåtjakt. Fregatten var på vei til Haakonsvern orlogsstasjon i Bergen for å hente reservedeler.
Dette kommer frem i en artikkel på nettavisen AldriMer.no, som er en del av Fagpressen.
I artikkelen skriver AldriMer.no følgende:
Kvelden 7. november var KNM Helge Ingstad underveis til Dundee i Skottland, sammen med resten av Standing NATO Maritime Group 1. Men fregatten forlot NATOs flåtegruppe med høy hastighet mot Haakonsvern orlogsstasjon i Bergen – for å hente reservedeler.
Videre står det:
Kommandørkaptein og kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, Torill Herland, forteller at KNM Helge Ingstad var underlagt kommandoen til NATO Allied Maritime Command i Storbritannia og formålet med å bryte ut av formasjonen og seile uten de andre skipene i SNMG1, var et kort besøk ved Haakonsvern orlogsstasjon utenfor Bergen.
— Skipet skulle innom en kort tur til Haakonsvern for å hente deler, så skulle fregatten til Skottland. sier Herland til Aldrimer.no.
Hun bekrefter at KNM Helge Ingstad var under NATO-kommando da ulykken skjedde. Spørsmålet om hvem som hadde kommando over den norske fregatten på ulykkestidspunktet er et spørsmål det lenge har vært svært vanskelig å få klarhet i.
Som vi kan se ut ifra dette, har Andresen forsøkt å selge spekulasjoner og konspirasjonsteorier til lettlurte lesere.
Ytringsfriheten står sterkt. Men salg av løgner er ikke noe vi som samfunn bør godta.
Oppdatering:
Her vil det avslutningsvis være ryddig av meg å opplyse om at Nils August Andresen og kameraten Jan Arild Snoen tidligere har beskyldt meg for å være Breivik-tilhenger. Uten at det finnes holdepunkter for dette. Dette som en del av en hetskampanje mot mennesker som kritiserer måten disse miljøene opererer på.