Å dikte opp rasisme, fremmedhat og høyreekstremisme, er en godt inngrodd tradisjon hos de venstreorienterte skribentene i våre dagsaviser. Ingen har forsøkt mer iherdig å søle ned vår nasjonaldag enn Frode Bjerkestrand i Bergens Tidende.
Å måtte lete i arkivene fra mange år tilbake og finne enkelthendelser, oppdiktede eller ikke, om påstått rasisme og så klistre dette over en hel nasjons nasjonalfeiring, er en mental spagat som våre overbetalte journalister har perfeksjonert til karakteren 10.
Bare ta en titt.
Fra BT.no:
Den 18. mai er dagen for tusen tomflasker på kjøkkenbenken og pølsebrød i gatene, men også uro i magen. I år ble oppkjøringen til folkefesten preget av en virkelighetsorientering vi kanskje trenger.
Er det greit at noen henger bunaden igjen hjemme fordi de frykter å bli hetset? Er 17. mai i ferd med å bli en dag for illeluktende nasjonalisme?
Flere andre har de siste årene fortalt likelydende historier. I Ålesund ble en afrikansk far og hans to barn i 17. mai-toget hetset av to eldre fruer. I Stavanger fikk Ap-politiker Sahfana M. Ali hatsk kritikk etter å ha vist seg frem i Frafjord-bunad med spesialsydd hijab til.
Kombinasjonen mørke hudnyanser og norske nasjonalsymboler ser ut til å bringe ut det verste i enkelte mennesker.
Å møte slike stemmer med moralisme eller sensur vil bare forsterke veggene i de ekstremes ekkokamre, og gjøre korrigerende stemmer enda vanskeligere å høre.
Men det er lov å spørre tidens store spørsmål: Hvor kommer raseriet og den møkkete rasismen fra?
Vi må kanskje gjennom denne kulingen av raseri og bigotteri nå i 2018 for å rense luften. Eller viktigere: For å mobilisere motkreftene. (Sitat slutt).
Dette høres mer ut som et flammende innlegg hos AKP (m-l) midt på sytti-tallet der de hadde våte drømmer og revolusjon og interneringsleire for alle med eiendom og utdannelse, enn en sliten kulturredaktør på sin godt brukte kontorstol i Bergen. Men de har kanskje mer til felles enn redaktøren vil innrømme.
Tar man en tur innom redaktørens kontoer på sosiale medier så klarner det imidlertid. Der er det den ene tweeten etter den andre med hat mot Israel, hat mot Trump, hat mot Sylvi Listhaug, hat mot «mannlighet», hat mot ytringsfriheten og en dobbeltmoral like høy som Jesus-statuen i Brasil.
Og for å ordentlig spikre inn hva 17. mai virkelig representerer for kulturredaktøren har han i teksten sin limet inn lenker til nyhetssaker med titlene «Festspillene sensurerer – tittelen har virket rasistisk på folk», «Heiste hakekorsflagg: Tre er siktet for hatefulle ytringer» og «Debatt: Hvorfor har dere så mye hat». Sånn. 17. mai, rasisme, hakekors og hat. Job well done, sir!
En vaskeekte moderne kulturekstremist som i avisen har skrevet at er «urolig for debattklimaet» og «hatet på sosiale medier», men som like etterpå spyr ut eder og galle på minst like høyt nivå som det han er «bekymret» for. Men han er tross alt en høyt gasjert elite på kontoret i Bergens Tidende. Og ikke et slikt underdanig ukultivert medlem av «massen» der nede på gaten. Pføy!
I kommentarfeltet (Som BT faktisk ennå har) er det imidlertid ikke alle som er like begeistrede for brunbeisingen og rasisme-hysteriet. Her publiserer vi noen av de tilsvarene til Forde Bjerkestrands hatefulle og rasistiske tirade.
Leserne er uenige
Frank Eriksen skriver:
17 mai feiringen i Bergen var visst for vellykket for Bjerkestrand hvor det flotte været laget en fantastisk ramme rundt en like flott folkefest. Da er det visst tid for å helle litt malurt i glasset. Vi må ikke tro at vi er noe, at vi har noe å være stolt over. Aller minst om det har med vår identitet og historie å gjøre.
Han innleder med historien om kvinnen som vegret seg for å bruke bunaden på 17 mai pga all hetsingen hun ble utsatt for. Man skal være forsiktig med påstander, men etter over 40 år i sentrum på 17 mai, har jeg aldri hørt om eller vært vitne til at man blir hetset og spyttet på fordi man går i bunad med litt flere pigmenter i huden enn folk flest. Det kan nesten virke som en påstand for å få oppmerksomhet mot rasisme som sak. Som en videre underbygging av «problemet» legger man ved en link publisert i 2008, hvor en person skal ha overhørt noen rasistiske kommentarer fra 2 gamle bestemødre. Dette skal ha skjedd i Ålesund i 2001.
Ja, da så.
Lenger nede i kommentaren får vi høre om kvinnen med en «bunads-tilpasset» hijab. Er det så rart at man får kommentarer når man blander ut bunadene våre ? Er ikke en bunad en drakt som er beskyttet ? Gjelder ikke slike normer når man er innvandrer? Hadde samene syntes det var greit at en innflytter til Finnmark brukte en «kofte-tilpasset» strikkelue ?
Påstanden om NRKs «islam-felle» hvor de fleste programlederne på nasjonaldagen er innvandrere er jo også en slik greie som er umulig å dokumentere noe som helst ved. Blir litt som når det skal lages program fra soldat-livet under førstegangstjenesten. At det blir en av de 15-20 % kvinnene som blir portrettert er 90% sikkert. Forsvaret ønsker å vise at kvinner er velkommen. Men hva ønsker NRK ?
Nei, Bjerkestrand. Norge og nordmenn er et meget inkluderende folk. Hadde de fleste innvandrere, spesielt fra muslimske land, vært halvparten så inkluderende og åpen for vår livstil som omvendt hadde dette kanskje ikke vært noe problem i det hele tatt. (Sitat slutt).
Svein Øvstebø skriver:
BT har og Stavanger Aftenblad har tydeligvis samme agenda: BT har sin Bjerkestrand og SA sin Sven Egil Omdal. Begge har samme mantra: Spre nedlatende kommentarer om alle de som ikke «er som dem» – som ikke kjøper den sosialistiske besserwisserheten som de to regionsavisene er talerør for. (Sitat slutt).
Ranveig Helsesen skriver:
Det er trist at noen skal hetses for å fremelske det norske, enten de er blendahvite eller har en annen hudfarge. At innvandrere velger å bruke bunad, ser jeg på som et tegn på at de er godt integrerte og er stolte over norsk kultur. Den typen hets er ganske sikkert et marginalt problem, men selvfølgelig ille for den som opplever det.
Jeg tror at Bjerkestrand bør lese Haaland sin blogg en gang til, for han har tydeligvis ikke forstått poenget. Nemlig at NRK ønsker å fremprovosere reaksjoner i den tro at det er hudfargen i seg selv som provoserer, og ikke den nedlatende holdningen de har til sine seere. At vi skulle provosereres av hudfarge er å undervurdere oss på det aller groveste. Å legge ut «åte» i håp om at noen skal bite på, for så å generalisere hele den norske befolkningen som rasister, er å skape storm i et vannglass.»Norge i rødt, hvitt og smått», er ingen passende betegnelse på landet vårt. (Sitat slutt).
Anders Bjerke skriver: