Etter en anbudskonkurranse ble Olympic Commander valgt som nytt fartøy til operasjonen. Olympic Commander, som drives av Olympic Nor AS, skal overta for Siem Pilot når kontrakten på dette fartøyet løper ut.
Siem Pilot deltar i operasjon Triton i det sentrale Middelhavet. Fartøyet har vært leid inn siden sommeren 2015 og hatt et mannskap fra rederiet, Forsvaret og politiet. Avtalen om Siem Pilot løper ut i mai og Olympic Commander overtar bidraget i operasjonen etter dette.
Fra Sunnmørsposten:
Fosnavågrederiet Olympic Nor AS vant anbudskonkurransen som gjør at Olympic Commander er valgt som nytt fartøy til operasjonen i Middelhavet.
Siden våren 2015 har Siem Pilot deltatt i operasjon Triton i det sentrale Middelhavet, og har reddet tusenvis av mennesker som har forsøkt å krysse Middelhavet. Siem Pilot har hatt et mannskap fra rederiet, Forsvaret og politiet.
Nå skal Olympic Commander ta over. Avtalen mellom rederiet og Justis- og beredskapsdepartementet ble signert fredag. (Sitat slutt).
Det er estimert at kostnaden for å drifte skipet ligger på ca. 160.000 kroner per dag. Norske myndigheter betaler rundt 18 millioner kroner for en 6 måneders leieperiode. Om denne prisen økes med det nye skipet er ikke klart.
Senker sine båter i håp om å bli reddet
Det har kommet kritiske røster om at bruken av slike redningsskip utnyttes av menneskesmuglere og kriminelle nettverk som sender ut flyktninger i svært dårlige fartøy, da man regner med eller håper at skip som Siem Pilot skal komme dem til unnsetning.
Det har forekommet at migrantene har sunket sine fartøy da de har oppdaget et større skip, bare for å oppleve at skipet ikke har mulighet for å redde dem eller plukke dem opp. Resultatet har da blitt skjebnesvangert for migrantene.
Et slikt eksempel fant sted da en en båt med migranter kontaktet en tunisisk fiskebåt. Verken båten eller mannskapet var forberedt på å redde migrantene. (OBS: Sterke scener).