Det er rasistisk å kreve at innvandrere som søker om norsk statsborgerskap skal «lære å forstå hovedpunktene i klar tekst og tale og at man klarer seg i de fleste situasjoner».
Det hevder Skolenes landsforbund som nå reagerer «kraftig» på at man ønsker å skjerpe inn norskkravet for innvandrere i en ny integreringslov.
Det dreier seg kun om å skjerpe muntlige norskkunnskaper og ikke skriftlige.
Skolenes landsforbund mener det er diskriminerende å kreve at innvandrere som ønsker norsk statsborgerskap skal kunne gjøre seg godt forstått i det norske samfunnet.
Man hevder at mange av de som kommer ikke har hatt skolegang og nevner spesifikt kvinner og funksjonshemmede.
Det nye kravet heves fra A2 til B1.
B1: Det nest høyeste nivået.
Personen kan forstå hovedpunktene i klar tekst og tale om kjente emner som en ofte møter i forbindelse med arbeid, skole og fritid. Kan klare seg i de fleste situasjoner som kan oppstå og kan skrive enkle tekster om kjente emner og kort forklare og begrunne meninger og planer.
Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner fra Høyre, er ikke imponert over anklagen om rasisme og svarer følgende:
Fra NRK:
– Dette er en helt absurd påstand fra Skolenes landsforbund. Selvsagt skal vi stille krav til norskkunnskaper. Det er en grunnleggende forutsetning for å komme ut i arbeidslivet
– Vi styrker nå norskundervisningen for flyktninger fra de kommer i mottak, og gjennom hele introduksjonsprogrammet. Da kan vi også stille strengere krav, sier Sanner. (Sitat slutt).