For en god del år tilbake walraffet jeg Human-Etisk Forbund gjennom Humanistisk Ungdom (HU). Til alt overmål ble jeg på et tidspunkt valgt inn som lokallagsleder for HU. Jeg var på vei oppover i organisasjonen, men hoppet av når jeg fikk bekreftet en del mistanker jeg hadde gått rundt med. Nemlig at Human-Etisk Forbund er langt mer en politisk interesseorganisasjon enn hva det er et livssynssamfunn.
I årene etter har jeg vært meget betenkt over en del ting jeg hørte og var vitne til i organisasjonen. Ting som gikk på hvordan folk skulle overbevises om politiske problemstillinger, som i utgangspunktet ikke har noe med livssyn å gjøre.
Jeg ble med tiden også betenkt over at organisasjonen Human-Etisk Forbund er hjemsted for en betydelig andel radikale venstreekstremister og kommunister.
Her er noen kjente navn fra norsk offentlighet som kan knyttes til Human-Etisk Forbund:
- Lars Gule
- Rune Berglund Steen
- Didrik Søderlind
- John Færseth
- Liv Torill Evenrud
- Even Gran
- Tor Bach
- Øivind Bergh (i Bergen)
- Ingeborg Senneset
- Joakim Møllersen
- Sindre Bangstad
- Øyvind Strømmen
- Jon Wessel-Aas
- Gunnar Tjomlid
- Kristian Bjørkelo
- Jan Arild Snoen
Alle sammen offentlige personer som driver, eller har drevet, aktivisme for svært radikale synspunkter på masseinnvandring og subversjon av vestlige samfunn. De har også samarbeidet om politiske personforfølgelser.
Tilfeldig? Ikke så sikkert.
Likheter med Frimurerlosjen
Nettaviser som Filter Nyheter har tidligere publisert en del stoff om Frimurerlosjen i Norge. Saker hvor de blant annet har videreformidlet medlemslister som inneholder navn på norske frimurere. Noe jeg mener er veldig bra.
Lukkede losjer og gutteklubber kan fort by på en del utfordringer. Særlig hvis losjen driver med lobbyisme, politisk og økonomisk samarbeid bak kulissene, samt bedriver en del andre relasjoner til hverandre som i beste fall kan beskrives som i overkant altruistiske.
At slike mistanker om skittent trav skulle falle på Frimurerlosjen alene, og ikke Human-Etisk Forbund, ser jeg ikke noe poeng med. Det er objektivt sett ingen grunn til å la være å rette de samme mistankene mot Human-Etisk Forbund, som mot Frimurerlosjen. I den grad det kan kalles mistanker.
Her er det i begge tilfeller snakk om en definerbar gruppe som tilhører en kjent organisasjon. Hvor medlemmers altruisme overfor hverandre kan være kritikkverdig i seg selv.
Humanismens fall
Min personlige kritikk av humanismens overdrevne tro på mennesket skal jeg heller ta opp i en annen tekst. Her vil jeg heller vise til de sekteriske elementene med Human-Etisk Forbund i Norge og internasjonalt.
I likhet med sekter som Jehovas Vitner og Pinsebevegelsen, har Human-Etisk Forbund frafalne. Mennesker som gjerne opplever trakassering fra sekten etter å ha frafalt eller blitt utstøtt. Human-Etidk Forbund har også doktriner og dogmer, på samme måte som de andre sekteriske bevegelsene. Primært er det snakk om ideologiske doktriner. Men like fullt doktriner.
Eksempler på dogmene er at kristne er dumme og fæle, og at kristendom skal fordømmes, latterliggjøres og kritiseres. Islam er i motsetning til kristendom boe som aldri skal møtes med kritikk av Human-Etisk Forbund. Videre driver Human-Etisk Forbund med det kristne kaller «pastortilbedelse». Nemlig at lederfigurer og deres ord er en sentral og ufravikelig del av det å kalle seg humanetiker.
Andre velkjente eksempler på dogmer innad i Human-Etisk Forbund er forbundets fordømmelse av synd (nasjonalisme og tradisjonalisme), på samme måte som hos Jehovas Vitner og Pinsebevegelsen. Man skal vokte seg vel for å drive med kjetteri i Human-Etisk Forbund.
Man kunne kanskje tro at Human-Etisk Forbund er litt happy-go-luck, samt at de er liberale til politiske synspunkter. Men dette er langt ifra tilfelle. Tidligere har Human-Etisk Forbund blitt dømt for ærekrenkelser mot en frafallen og utstøtt, da de ville straffe veskommende for kjetteri med å stemple personen som «rasistisk». Rasisme er et svært elastisk begrep innad i Human-Etisk Forbund, og det har omtrent samme betydning som begrepet «hekseri» har for pinsemenigheter i Nigeria, eller «magi» har for Jehovas Vitner. Det er den største synd.
Humanismens opprinnelige prinsipper er også betydelig fraveket innad i Human-Etisk Forbund. Selv om humanismen som filosofisk plattform i seg selv selv kan fremstå som over måte idealistisk og positiv til mennesket, så har den forlist fullstendig som rettesnor i forbundet. I dag er det få eller ingen spor av den opprinnelige humanismen å spore der.
Kritikkverdige relasjoner
Nepotismen og altruismen innad i Human-Etisk Forbund er svært sterk. Medlemmer promoterer hverandres skriverier og bøker, publiserer hverandres artikler i aviser hvor de jobber, fører saker for hverandre i rettspleien, og de samarbeider om å ramme mål som de anser å stå i deres vei.
Kort forklart fungerer forbundet ikke bare som et minste felles multiplum for radikale venstreekstremister, men som et slags kartell. Noe også Frimurerlosjen har høstet en del kritikk for gjennom historien. Kanskje særlig i USA. Men også her i Europa.
Sektmedlemmene eller losjebrødrene i Human-Etisk Forbund er overraskende nok påfallende åpne om sine relasjoner til hverandre. Noe som kommer frem i sektens egen publikasjon Fri Tanke. Et bloggnettsted hvor sektens medlemmer skryter av å ha knust sine motstandere i retten, eller på andre måter har samarbeidet om å nå en felles målsetning. Ofte en mplsetning som ikke har det fjerneste med forbundet å gjøre som livssynsorganisasjon; i det minste utad. Hva de enkelte medlemmenes private rettssaker har å gjøre med livssyn er vanskelig å se. Men at personer tilknyttet forbundet/sekten samarbeider om ting som ikke har noe med livssyn å gjøre er meget åpenbart.
Jeg mener dette er høyst kritikkverdig. Jeg mener også at Human-Etisk Forbund, i likhet med Frimurerlosjen, bør offentliggjøre sine medlemslister. Slik at det kan være en viss transparens om hvem og hva som kan oppfattes å agere i forbundets interesser eller ikke.