I dag fikk jeg et brev fra et inkassoselskap i posten. PayEx hevdet i brevet at jeg har misligholdt en faktura fra Sesam Parkering, som driver parkeringen på Trondheim lufthavn.
Parkeringen det er snakk om skal ha funnet sted den 30. juni 2018, og jeg skal ha forlatt stedet uten å betale for meg. Dette ifølge bilder og video av den angivelige bilen min.
Både Sesam Parkering og PayEx viste til bilens registreringsnummer VF52841.
Problemet er bare at bilen med dette registreringsnummeret ble vraket nesten to år tidligere. Noe som også står oppført i motorvognregisteret.
Det er riktig nok snakk om en gammel vrakbil som jeg hadde en periode for noen år siden.
Den som ønsker kan gjerne sjekke motorvognregisteret selv og se.
Her er den opprinnelige fakturaen fra Sesam Parkering, som viser at bilen skal ha parkert på Trondheim Lufthavn den 30. juni 2018.
Jeg har for ordens skyld aldri mottatt noen faktura fra Sesam Parkering.
PayEx, som er et inkassobyrå, har naturligvis lagt på inkassogebyr. Slik at en opprinnelig sats på 150 NOK plutselig har blitt til 501,29 NOK. En økning på 351,29 NOK. Som da er første inkassogebyr. I brevet fra PayEx opplyser de at beløpet vil fortsette å rente, hvis jeg ikke betaler for parkeringen – som aldri har funnet sted.
Onsdag formiddag tar jeg kontakt med PayEx via telefon. Jeg forklarer saken og viser til at jeg for det første ikke har vært på Trondheim lufthavn den angitte datoen, samt at bilen det er snakk om ble vraket for årevis siden. De lover å trekke saken.
Deretter kontakter jeg Sesam Parkering via telefon. Jeg forklarer saken på samme måte. De beklager feilen og opplyser at jeg bare kan se bort fra fakturaen. Videre skal de kontakte inkassoselskapet PayEx og få slettet inkassoen.
Heldigvis ble jeg møtt av dyktige og forståelsesfulle kundebehandlere. Saken er for min del ute av verden. Men likevel viser saken hvor lett det er å få feilaktig inkasso og fakturaer i posten. Det lønner seg å være litt påpasselig med hvilke regninger man velger å betale på og ikke.