Site icon Lykten

Skandale i Sverige – helsetelefon la ut millioner av samtaler på internett

Foto: Bengt-re/Wikipedia

Vårdguiden.se er et tilbud fra svenske myndigheter til mennesker som ønsker å ringe inn om spørsmål og problemer relatert til helse og sykdom.

Tilbudet er svært populært og årlig ringer millioner av svensker nummeret 1177 for å få hjelp. Nå viser det seg at tjenesten ved «en feil», skal ha lagt ut nærmere 2.7 millioner telefonsamtaler ubeskyttet på internett. Samtalene skal ha vært lagt ut i sin helhet og til sammen skal det dreie seg om mer enn 170.000 timer med innspilt materiale. Noen av filene skal også ha vært merket med pasientens/brukerens telefonnummer. Samtalene skal ha vært tilgjengelige for alle å laste ned gjennom en nettleser som peker mot den aktuelle serverens IP-nummer.

Vårguiden.se skal bruke et firma i Thailand, Medicall, til å styre og lagre samtalene.

Etter at nettsiden Computer Sweden avslørte skandalen skal selskapet ha fjernet tilgangen til samtalene. Offentliggjørelsen av de private og sensitive opplysningene omtales nå som «Det verste svenske integritetetshavariet i manns minne».

Det hele ble ikke bedre i oppfølgingsartikkelen til Feber.se, der direktøren på Voice Integrate Nordic, som tilbyr den tekniske løsningen for Vårguiden.se uttalte følgende:

«Vi vet ikke når det skjedde, men trolig har noen under en oppdatering helt enkelt satt inn en internettkabel i harddisken. Da fikk den en IP-adresse, og da var det fritt frem».

Exit mobile version