Stikkord fra teksten:
- Kriminelle forsøker å verve elever til å begå forbrytelser.
- Narkotikasalg er utbredt blant elevene.
- Storbråk mellom ulike etniske grupper (Afghanere mot syrere blant annet).
- Skolen måtte akuttstenge i to dager etter at minst tre store masseslagsmål brøt ut i løpet av en dag.
- 15 elever ble utestengt etter bråket.
- Elever må vise skolelegitimasjon for å komme inn til undervisningen.
- Lærerne sykmelder seg og flykter fra skolen.
- Elever truer og angriper vaktene og lærerne fysisk.
- I 2016 ble det gjort 30 politianmeldelser for ulike forhold ved skolen – dette gjelder blant annet tyveri av iPader og mishandling.
Les også: Sverige: 150 elever i masseslagsmål på flerkulturell skole
- En elev skal ha forsøkt å slå en politimann som kom til skolen.
- Beslag av elektrosjokkvåpen fra elevene.
- Lærerne har en egen «volds-app» som de trykker på hvis bråk og trusler utvikler seg.
- Piggtrådgjerder, vektere og en følelse av å være på et anstalt.
- En barneskole i nærheten begynner å ligne på ungdomsskolen og lærerne ønsker seg vakter der også.
- Elever kopierer IS-henrettelser (Den muslimske terrorgruppen).
- En jente skal ha blitt forsøkt kvalt.
- Jenter blir seksuelt trakasserte.
- Antallet anmeldelser har doblet seg på fem år.
- Skolen gikk på kort tid fra åtte til 35 klasser. Alle de nye elevene kom fra muslimske land.
- Slagsmålene og kranglingen har bakgrunn i etniske og religiøse konflikter fra Midtøsten og Afrika – en såkalt «vi og dem-mentalitet», når elevene deler seg inn etter nasjonale grupper.
- Skolen pleide å være en tradisjonsrik og respektert skole med gode resultater. Det var før politikerne bestemte seg for å plassere en stor mengde innvandrere i skolen.
Relatert: