Site icon Lykten

Skoleresultatene for utenlandsfødte elever faller dramatisk

Skoleresultatet har blitt drastisk dårligere for innvandrerelever som har kommet til Sverige ved syv års alder eller senere.

For nærmere 20 år siden, i 1998, klarte 70 prosent av disse elevene å få godkjente karakterer i niende årstrinn. I 2014 var tallet nede på 50 prosent.

Les også: Flerkulturelle skole i Malmø har fått metall-sluse, piggtråd og vakter

Les også: Svensk skole: «Din datter er blond og søt og derfor spennende å trakassere»

Spesielt vanskelig har elever født i Afrika, samt såkalte enslige flyktningbarn, å klare skolen. Ikke mer enn 20-30 prosent av de enslige flyktningbarna klarer å få godkjent i svensk, matematikk og engelsk.

En forklaring som gis er at disse gruppene nå er mye eldre når de kommer til Sverige. De siste årene har Sverige tatt imot et rekordstort antall enslige flyktningbarn, mange i alderen 13-17 år, skriver forfatterne av rapporten.

Les også: Kaos i Sverige: Enslige flyktningbarn søker om gjenforening med kone og barn fra hjemlandet

Les også: Rektor på svensk skole la lokk på voldtekt i skolegården på grunn av overgripernes etniske bakgrunn

MEDFORFATTER: Dosent i Nasjonaløkonomi, Hans Grönqvist.

– De som har kommet de siste årene har vært betydelig eldre ved ankomst, noe som betyr at vi har mindre tid til å oppnå målene i skolen, sier forfatteren Hans Grönqvist, dosent i nasjonaløkonomi ved universitetet i Uppsala.

– Dessverre har forskjellene i studieresultatene mellom de som er født i landet og de som er født i utlandet økt konstant siden slutten 1990-tallet, skriver «Ekspertgruppen» i en pressemelding.

Les også: Flyktningflommen i Sverige – Ett nytt Göteborg hvert år og fire nye skoler i uken

Les også: Slår alarm: Voksne «flyktningbarn» plasseres i klasser med skolejenter

Mens rett over 90 prosent av alle innenriks-fødte oppnår godkjent utdannelse opp til videregående nivå, så er tallet for utenriks-fødte kun på 65 prosent. Det legges også vekt på at ulikhetene i studieresultatene er betydelig større i Sverige enn i sammenlignbare land i Europa.

– Dette er urovekkende, ettersom grunnskoleresultatene styrer mulightene til å fortsette studiene og dermed også øker sjansene på arbeidsmarkedet. Med andre ord risikerer ulike studieresultater å forplante seg til ulikhet i langsiktige livsmuligheter, står det i rapporten.

Den viktigste forklaringen legges imidlertid på foreldrenes sosioøkonomiske situasjon og bostedsområde.

Løsningen på problemet er derfor blant annet å bryte boligsegregasjonen, hevder rapportforfatterne.

Les også: Svenke skolejenter må sitte bakerst i bussen

Les også: Ungjenter sex-trakasseres daglig i svenske skoler – foreldrene fortviler

Frieord skrev i fjor også om hvordan svenske elever gjør det stadig dårligere på PISA-testene:

Svenske skoleelever er ifølge informasjon fra det svenske Skolverket i fritt fall. Resultater fra PISA tester utført de siste tiårene viser at elevene i vårt naboland har falt kraftig i fag som lesing, matematikk og naturfag. Men også Norge har hatt en lignende kurve og norske skoleelever ligger under OECD-gjennomsnittet i lesing og matematikk. De øverste plassene er tatt av Shanghai, Sør-Korea og Finland. Norge ligger etter siste måling på 30. plass, med Sverige på en 38. plass.

FRITT FALL: Den svenske skolen har de to siste tiårene hatt en markant nedgang i resultatene i matematikk, lesing og naturkunnskap. Samtidig har karakterene økt. (Foto: Skolverket).

Les også: Multikulturell skole i Sverige måtte stenges etter trusler og voldsbruk

Les også: Svensk skole forbyr det svenske flagget

Les også: Nasjonalsang og flagg forbudt ved skoleavslutning på svensk skole

Relatert:

Exit mobile version